Måndagsrecept: Skogshuggarpenne

Den här rätten serverades på en mysig alphütte i italien när jag åkte skidor där för ett par år sedan. I lördags bestämde jag mig för att själv försöka mig på en imitation av denna mustiga panna. Resultatet blev fruktansvärt gott och uppskattades av flickvännen som inte ville ha någon gräddig sås!
 
ingredienser

  • Pasta av Penne-typ
  • 400 g blandfärs
  • 3 burkar konserverade kantareller alt. färska
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • 8 cocktailtomater
  • 1 kruka färsk basilika
  • 1-2 matskedar viltfond
  • 20-mån Parmesan
  • 1 dl vitt vin
 
Jag valde blandfärs över nötfärs dels på grund av priset men mest på grund av att det skulle vara att slösa med nötfärsens fantastiska smak då det är önskvärt att viltfonden sätter kraftig smak på köttet. För viltfonden rekommenderar jag "Touch of taste viltfond med kantareller" starkt. Den är som gjord för den här rätten.
När det gäller parmesanosten så rekommenderar jag en 20månaders. Det ger en mustigare smak. Zetas parmesan är en favorit om man inte orkar pinna iväg till någon ostbutik.
 
tillagning
  1.  koka upp rikligt med vatten till pastan, salta
  2. smält stekfett, helst smör, i en stor gryta
  3. hacka löken
  4. bryn köttet och tillsätt kantareller, gul lök och vitlök
  5. tillsätt viltfond och låt koka in
  6. dela cocktailtomaterna på mitten och släng ner de i grytan
  7. tillsätt vitt vin och låt koka in
  8. finhacka 1/2 av basilika och tillsätt tillsammans med riktigt av riven parmesan
  9. rör om och låt stå på låg värme medan du kokar pastan 1 min mindre än vad förpackningen anger.
  10. häll av vattnet och vänd ned pastan tillsammans med mer parmesan i grytan och låt koka ihop i ett par minuter
Servera med basilika och cocktailtomater, men blir nästan ännu godare utan, även om det ser lite trist ut!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0