Måndagsrecept: Spaghetti Bolognese á la Karsten

 
I Sverige finns det ungefär lika många versioner av Spaghetti med Köttfärssås som det finns familjer, men nästan inga versioner smakar som en Bolognese ska smaka. Det blir ofta mesigt och tomatigt. Jag kände att nu får det bli slut på det här: Jag ger er mitt top-secret recept, så kan ni prova och se skillnaden. Nu låter jag väldigt kaxig, men ta det inte så. "svenne-köttfärssås" är också gott, men det är en helt annan rätt.
 
Ingredienser:
400-500 g nötfärs
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 pkt bacon
5-6 färska champinjoner
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater av bra kvalité, typ Polpa (alt 1 förp färska körsbärstomater om man vill lägga ett par timmar på det)
1/2-1 dl vitt vin
olivolja
Basilika efter smak
 
1. börja med att finhacka löken, vitlöken, champinjoner och skär baconet i tunna strimlor.
2. fräs allt i en stekpanna
3. samtidigt bör du fräsa på köttet i en gryta
4. när du har fått till en fin röra i stekpannan rör du i tomatpurén. låt stå en liten stund.
5. tillsätt röran till det frästa köttet, häll därefter i vinet och rör om ordentligt. Häll i lite olivolja och låt det koka ihop i 5 min.
6. dags att hälla i de krossade tomaterna.
7. låt det nu koka på låg värme i minst 20 min, gärna 30, men allra bäst effekt får det om det får koka ihop ännu längre. Rör om lite då och då.
 
Serveras helst med färsk pasta.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0